Hírek

Elérhetőségek

Testület döntései előkészítésének rendje

Előterjesztésnek minősül a képviselőtestület, a bizottság, a polgármester, vagy valamely képviselő-testületi tag által javasolt:

a) rendeleti javaslat,

b) határozati javaslat,

c) beszámoló.

A képviselő-testületi ülésre az előterjesztést a polgármesternél az ülést megelőzően 5 nappal korábban kell leadni.

Rendkívül indokolt esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülés megkezdése előtt történő kiosztását.

A képviselőtestülethez előterjesztést nyújthatnak be:

a) a képviselők;

b) a polgármester és az alpolgármester;

c) a bizottság;

d) a jegyző;

e) akit a polgármester felkér.

Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) az előterjesztés készítőjét;

b) az előterjesztés tárgyát;

c) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját;

d) a döntési javaslatok indokait;

e) a határozati javaslatot, illetve a rendelet tervezetét;

f) a határidőt, a végrehajtásért, illetve az ellenőrzésért felelős megnevezését.

 

Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

a)a képviselő-testület tagja;

b)az önkormányzat bizottságai;

c)a polgármester, az alpolgármester;

d)a jegyző;

e)a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezetek vezetői.

A képviselő-testület határozattal döntést hozhat a rendelet-tervezet kétfordulós tárgyalásáról is.

Rendeletalkotás esetén a képviselőt-testületnek joga van a beterjesztett javaslat felett általános és részletes vitát is tartani. Az erre vonatkozó indítványról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

Az önkormányzati rendelet-tervezet elkészítése a jegyző feladata, aki belátása szerint külső segítséget is igénybe vehet.

A rendelet tervezet előkészítése és képviselő-testületi elfogadása az alábbiak szerint történik:

a)a képviselő-testület – a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél – elveket, szempontokat állapíthat meg;

b)a rendelet tervezetet a közös hivatal tárgy szerint érintett munkatársa, szervezeti egysége készíti el. A tervezet előkészítésével a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság, külső szakértő is megbízható;

c)a közös hivatal akkor is köteles részt venni az előkészítésben, ha a tervezetet bizottság, külső szakértő készíti el.

d)a jegyző – a polgármester és a bizottságok egyetértése esetén – a rendelet-tervezetet indokolással együtt a képviselő-testület elé terjeszti;

A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző állítja össze

Önkormányzati rendelet esetén előzetes és utólagos hatásvizsgálatot kell végezni, melyről a képviselő-testületet tájékoztatni szükséges.

A rendelet tervezet esetén vizsgálni kell:

a)a várható társadalmi, gazdasági, költségvetési és környezeti hatásokat

- lakosság terhelhetősége, tűrőképessége, szociális helyzete vizsgálata;

- várható bevétel és várható költségek vizsgálata;

b)a jogszabály megalkotásának szükségessége

- magasabb szintű jogszabály figyelembe vétele, előírása;

- a helyi viszonyok indokolják-e a megalkotását, vagy nem;

c)a jogalkotás elmaradásának várható következményei

- valamely terület szabályozatlan marad-e;

- saját bevétel elmaradás a település költségvetésében;

d)a jogalkalmazáshoz szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

- személyi, szervezeti feltételek megteremtése,

- meg kell vizsgálni, hogy a jelenlegi létszám és szervezet elegendő-e a jogalkalmazáshoz;

- meg kell vizsgálni, hogy rendelkezésre állnak-e a tárgyi feltételek, ha nem azok biztosítása;

- vizsgálni kell, hogy rendelkezésre állnak-e azon pénzügyi források, melyek biztosítják a jogalkalmazás feltételeit.