Előterjesztésnek minősül a képviselőtestület, a bizottság, a polgármester, vagy valamely képviselő-testületi tag által javasolt:
a) rendeleti javaslat,
b) határozati javaslat,
c) beszámoló.
A képviselő-testületi ülésre az előterjesztést a polgármesternél az ülést megelőzően 5 nappal korábban kell leadni.
Rendkívül indokolt esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülés megkezdése előtt történő kiosztását.
A képviselőtestülethez előterjesztést nyújthatnak be:
a) a képviselők;
b) a polgármester és az alpolgármester;
c) a bizottság;
d) a jegyző;
e) akit a polgármester felkér.
Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) az előterjesztés készítőjét;
b) az előterjesztés tárgyát;
c) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját;
d) a döntési javaslatok indokait;
e) a határozati javaslatot, illetve a rendelet tervezetét;
f) a határidőt, a végrehajtásért, illetve az ellenőrzésért felelős megnevezését.
Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:
a)a képviselő-testület tagja;
b)az önkormányzat bizottságai;
c)a polgármester, az alpolgármester;
d)a jegyző;
e)a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezetek vezetői.
A képviselő-testület határozattal döntést hozhat a rendelet-tervezet kétfordulós tárgyalásáról is.
Rendeletalkotás esetén a képviselőt-testületnek joga van a beterjesztett javaslat felett általános és részletes vitát is tartani. Az erre vonatkozó indítványról a képviselő-testület vita nélkül dönt.
Az önkormányzati rendelet-tervezet elkészítése a jegyző feladata, aki belátása szerint külső segítséget is igénybe vehet.
A rendelet tervezet előkészítése és képviselő-testületi elfogadása az alábbiak szerint történik:
a)a képviselő-testület – a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél – elveket, szempontokat állapíthat meg;
b)a rendelet tervezetet a közös hivatal tárgy szerint érintett munkatársa, szervezeti egysége készíti el. A tervezet előkészítésével a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság, külső szakértő is megbízható;
c)a közös hivatal akkor is köteles részt venni az előkészítésben, ha a tervezetet bizottság, külső szakértő készíti el.
d)a jegyző – a polgármester és a bizottságok egyetértése esetén – a rendelet-tervezetet indokolással együtt a képviselő-testület elé terjeszti;
A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző állítja össze
Önkormányzati rendelet esetén előzetes és utólagos hatásvizsgálatot kell végezni, melyről a képviselő-testületet tájékoztatni szükséges.
A rendelet tervezet esetén vizsgálni kell:
a)a várható társadalmi, gazdasági, költségvetési és környezeti hatásokat
- lakosság terhelhetősége, tűrőképessége, szociális helyzete vizsgálata;
- várható bevétel és várható költségek vizsgálata;
b)a jogszabály megalkotásának szükségessége
- magasabb szintű jogszabály figyelembe vétele, előírása;
- a helyi viszonyok indokolják-e a megalkotását, vagy nem;
c)a jogalkotás elmaradásának várható következményei
- valamely terület szabályozatlan marad-e;
- saját bevétel elmaradás a település költségvetésében;
d)a jogalkalmazáshoz szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
- személyi, szervezeti feltételek megteremtése,
- meg kell vizsgálni, hogy a jelenlegi létszám és szervezet elegendő-e a jogalkalmazáshoz;
- meg kell vizsgálni, hogy rendelkezésre állnak-e a tárgyi feltételek, ha nem azok biztosítása;
- vizsgálni kell, hogy rendelkezésre állnak-e azon pénzügyi források, melyek biztosítják a jogalkalmazás feltételeit.